Räddningsuppdrag

Segel är praktiskt att ha i tillägg till motor. Om en slutar fungera har man ännu ett sätt att ta sig fram.

När vi passerat Helsingborg där fyra färjor mer eller mindre går i skytteltrafik tänkte jag att det borde bli lugnare. Jag gick ned för att vila, men hade knappt lagt mig innan de ropade på mig från sittbrunnen.

En vattenskoterförare vinkade efter oss. Vi seglade närmare.

Han hade motorstopp. Han sa att han hade varit där i en halvtimme utan att få hjälp.
Det verkade inte som att han skulle upppskatta ett skämt i stil med: ”Ska du fortsätta driva i det tempot blir det en hög förseningsavgift när du kommer tillbaka från Norge.”Vattenskoter

På skotern stod numret till uthyrningsfirman. Jag ringde, men fick svaret att de inte hjälpte folk som fått problem med deras skotrar, han fick lösa det så gott han kunde på egen hand.

Vi startade motorn och tog ned seglen.

Vi kastade ett rep till honom för att få honom in till hamnen.

Det var inga fästmöjligheter på skotern, annat än styret. Det var för högt upp, skotern höll på att välta. När vi drog honom närmare för att bogsera honom tätt intill vår sida. Kom de från uthyrningsfirman med en skoter för att plocka upp honom. Vi hissade seglen och fortsatte. En stund senare kom de också och hämtade skotern som drev herrelöst ut ur Öresund.

 

Gillar du sidan? Gilla den också på Facebook eller anmäl dig till mitt nyhetsbrev för att få uppdateringer.

Har du kommentarer? Skicka i så fall ett mail till post@staffansandberg.se eller skriv i kommentarfältet under.

 

Kategori: Segeltur.