Redo för havet

Ny besättning är ombord och vi är redo att segla ut till havs.

Ett år sedan.

”Ska jag använda 1,5 eller 2,5 mm kabel?” frågar Thomas. Han håller på att installera någon teknisk utrustning ombord på Tumler.

Vi börjar diskutera om vi ska välja en tunn kabel för att spara plats eller en större för att spara energi. Det har blivit en del diskussioner om kabelareal och annat båtrelaterat det senaste året.

Thomas är en den expert jag ofta har ringt när jag behövt diskutera hur problem ska lösas. Han kan allt som är värt att veta om allt som är elektriskt, mekaniskt eller digitalt. Om det är regeln som bekräftar regeln och något är värt att veta, trots att han inte kan det googlar han det på några få minuter.

Några månader sedan.

Tre seglingsentusiaster äter middag ombord på Håkons båt Solan. Diskussionen går intensivt om vad som behöver göras för att Solan ska kunna segla till Karibien och tillbaka. Inte minst: Vad kostar det?

Behövs en ny autopilot? Hur mycket ska man räkna att lim, tejp, slangklämmor och annan reservutrustning kostar? Vilka reservdelar behöver man till motorn? Jag tar fram min handlingslista från i fjol.

Dessvärre kommer inte Håkon till Karibien ombord på Solan i år, men det ger tid för andra resor.

Nutid.

Jag, Thomas och Håkon är ombord på Tumler, en bit utanför Ålesund. VHF som kommit tillbaka från reklamation har installerats. Slitna rep på vindrodret har bytts ut. Vi har handlat mat för många dagar framåt som har stuvats undan, sistnämnda tar mer tid än man tror på en liten båt. Nu är vi redo att segla över till Färöarna, eventuellt via Shetland.

Thomas och Håkon

Besättningen

Snä

Vi startade i snöfall.

Fyr

Fyr med bebyggelse.

Sjöman

En sjöman nede för räkning på grund av sjösjuka.

 

Gillar du sidan? Gilla den också på Facebook eller anmäl dig till mitt nyhetsbrev för att få uppdateringer.

Har du kommentarer? Skicka i så fall ett mail till post@staffansandberg.se eller skriv i kommentarfältet under.

 

 

Kategori: Segeltur.