Färdväg under min tur genom Skanderna

Ett nytt utkast på färdväg till min tur genom Skanderna är nu färdig. Vägen är inte rak, men går till många fina platser.

I min artikel Status på planering inför långtur skrev jag att jag höll på att uppdatera min färdväg. I skrivande stund är den cirka 3700 km lång, det blir drygt 10 km per dag i genomsnitt. Det ger mycket tid till fotografering, dagsturer i de finaste områdena, vila och blogga. Men inte minst njuta av att vara i naturen. Ingen stress.

Färdvägen kommer säkert få en del justeringar både före och under turen så det blir längre eller kortare. Mätningen är inte så nogrann, nu har jag bara dragit en linje på kartan mellan varje provianteringsställe med några få svängar. När jag är ute på turen startar en mer detaljerade planeringen som blir lite längre, hur långt det blir är svårt att säga, men beror bland annat på hur mycket tid jag har. Kortare etapper innebär möjlighet för fler omvägar innan jag måste komma fram till nästa provianteringsställe.

Det är framför allt två etapper som kan se ut att vara korta. Den ena är till Røyrvik, den andra till Sulitelma. Orsaken till att jag valt att ha proviantering där är att det blir sista provianteringen innan några av de finaste områdena: Børgefjell respektiva Sarek. Genom att proviantera så nära nationalparkerna som möjligt kan jag ta med mer mat och använda mer tid i nationalparkerna.

Jag har tre hållpunkter för tiden. Den viktigaste är 365 dagar till Grense Jakobselv. Jag tänker också att det kan vara bra att hinna till Røros innan jag måste byta ryggsäcken mot pulka. Det kan nämligen vara stora skillnader i årstid mellan fjäll och dal. Att passera djupa dalar utan snö med pulka och tung packning är något jag helst vil undvika. Efter Røros blir dalarna mindre djupa och därmed mindre skillnader mellan årstiderna. Nästa hållpunkt för tidsanvändning är Abisko. Det är lättare att skicka pulka och skidor inom Sverige än att skicka över landgränser. Kan det inte skickas har flera personer sagt att de gärna kommer på besök under turen, någon kanske lämna eller hämta pulka.

Den tidsplanen gör att det antagligen blir kortare sträcka per dag under vinterdelen, men korta dagar och många områden som är väl värda att använda extra tid på gör att det inte ska vara något problem.

Har du förslag på något område som jag glömt bort? Ge mig gärna tips.

Posted in Förberedelser inför långtur.