Hålla värmen


I denna artikeln ska jag skriva om en del tips om hur man håller värmen på turer på vintern (och kyliga vår- och höstturer). En del tror man bara måste ”lära sig att frysa” för att kunna hålla på med friluftsliv på vintern, att det mest handlar om att kroppen vänjer sig till att vara kall, men det handlar i mycket större grad handlar om att ha varma kläder och inte minst goda vanor. Kläder har jag skrivit om i flera andra artiklar (Underställ till friluftsliv, Mellanlager och värmelager, Kläder på natten, Vantar, Pjäxor, Skaljacka och Huvudplagg), så här ska jag bara koncentrera mig om vanor och rutiner för att hålla värmen.

Viktigaste tipsen om att hålla värmen

  • Använd dunjacka, den är varm och du behöver inte ta av dig för att sätta på den.
  • Klä dig inte för varmt.
  • Använd utrustning som är anpassad för att användas med tjocka vantar.
  • Håll fötterna varma genom extra långkalsonger och undvik att pjäxorna blir fuktiga.

Skillnaden mellan att vara kall och frysa

Med dessa tips klarar jag i stort sett att undgå att frysa, men det är efter att ha använt mycket tid på turer för att få rutiner så att det går av sig själv. Ändå går det nästan inte en tur på vintern utan att jag är kall. Är man kall är det bara en kroppsdel som är kallare än den vanligtvis är, men om man fryser är det obehagligt.

Under färd och i pauser under dagen

Ihoppackning av läger

Med dunjacka behöver man inte ha lika bråttom med att ta ned lägret och börja gå.

Under förflyttning är det sällan ett problem att hålla värmen så länge man är i rörelse. Det är först när man står stilla att man lätt blir kall. De flesta har säkert hört det tidigare, men det viktigaste är faktiskt att ta på sig en varm tröja under pausen som är mer än bara drickapauser. Ändå är det lätt att slarva med det och tänka att pausen vilket fall som helst är kort och man orkar inte ta fram tröjan, ta av jackan och sätta på den. Den vanan borde man få in så fort som möjligt, för man kan förlora mycket värme på några få minuter när kroppen står stilla efter att ha jobbat och svettats med tung ryggsäck.

Det bästa är att ha en dunjacka som man bara kan ta på över skaljackan, byter man med en gång man stannar förlorar man inte så mycket värme, även om man måste ta av jackan för att få på en tröja. Är du ensam eller i en liten grupp kan du stanna och ta av dig tröjan eller dunjackan när du fått upp värmen efter pausen. Det går dessvärre sällan i en stor grupp, du måste då göra en avvägning av om du ska ta av tröjan innan ni fortsätter eller ta av den vid nästa paus.

Ett annat välkänt tips är att klä sig så man svettas så lite som möjligt. Klä dig hellre lite för kallt när du börjar gå. Det är sällan man behöver mer än en eller två tunna ulltröjor och skaljacka på överkroppen och ett par långkalsonger av ull och skalbyxa på benen när man är i gång, även om man behöver en tjock tröja när man står stilla. Det är särskilt viktigt att inte svettas när det är ganska kallt ute och marginalerna är små. Om man svettas när det är kallt leder det bort värmen mycket snabbare och man måste använda mycket energi på att avdunsta vätskan om man inte har med sig extrakläder.

Medveten om värmeförluster

Ansiktsmask och skidglasögon.

Med ansiktsmask och skidglasögon undviker man att frysa i ansiktet.

Något av det viktigaste du borde lära dig för att hålla värmen är att hela tiden vara medveten om värmeförluster. Man kan till exempel göra mycket med bara en hand om man använder lite mer tid, till exempel att valla skidor (som man också kan göra utan att ta av vantarna), äta lunch och packa säcken. Den andra handen är varm i vanten och man kan byta när man blir kall. Se till att bara ha handen framme under det moment som kräver en bar hand, det är lätt att tänka att man bara ska göra ett moment till innan man sätter på vanten.

När du tar av vantarna måste du se till så att de inte blåser bort eller driver in snö. Håll dem mellan benen eller under armen med öppningen vänd från vinden. Har man på tunna vantar eller torgvantar (vantar utan fingrar) innerst kan man klara av att göra det mesta utan att ha helt bara händer. Läs mer om olika typer av vantar i min artikel om Vantar.

En viktig förutsättning för att hålla händerna varma är att all utrustning i så stor grad som möjligt är anpassat till stora vantar, som att blixtlåsen är lätta att ta tag i och spännen är enkla att hantera. Testa all utrusttnig du ska köpa till vinteranvändning med stora vantar i butiken och fäst på till exempel träkulor (finns i till exmepel sybutiker bland pärlor) eller liknande på ett snöre i de blixtlås som är svåra att ta tag i.

Hålla värmen på fötterna

Fötterna är en kroppsdel som kan vara svår att hålla varm, framför allt tårna kan bli kalla. Det är svårt att sätta på sig ett extra lager om det blir kallt och tårna är långt bort från kroppen. Ett annat problem är att de flesta har pjäxor med inbyggt foder som efter ett tag blir fuktigt av svett och leder värmen lättare. Skorna blir också styva och iskalla under natten om du bor i tält och det tar lång tid att få tillbaka värmen efter att ha satt på dem. Mitt råd mot detta är att använda fuktspärr eller att köpa skor med löst foder (se Pjäxor).

Några föredrar att ta av skorna när de fryser på fötterna och värma dem med händerna, men jag tycker det ger motsatt effekt eftersom jag sällan har så mycket värme i händerna om jag är kall på fötterna, och fötterna kommer ut i den kalla luften. I stället försöker jag få upp blodcirkulationen genom pendla fötterna fram och tillbaka samtidigt som jag stöttar mig mot stavarna. Att springa så fort jag kan i snön gör bara att jag blir sliten innan blodcirkulationen kommer ned i fötterna.

Blir man kall på händerna eller fötterna kan det också hjälpa att ta på sig mer kläder på andra delar av kroppen. Man kan till exempel ta på ett extra par långkalsonger på benen för att hålla fötterna varma, eller en extra tröja för att värma händerna. Det låter kanske konstigt, men det fungerar. Blir man varmare på resten av kroppen kyls inte blodet ned på vägen till fötterna och händerna och man får mer överskottsvärme som kan gå till fötterna och händerna, kroppen offrar mindre viktiga kroppsdelar för att bevara värmen i de viktiga inre organen.

Dunjacka, vantar med samma isolering som sovsäckar och luva. Det blir klumpigt, men bevarar värmen.

Dunjacka, vantar med samma isolering som sovsäckar och luva. Det blir klumpigt, men bevarar värmen.

I lägret

När man slår läger och kommer in i tältet är det mycket viktigt med bra rutiner för att hålla värmen man har byggt upp. om något av de innersta plaggen bara är lite fuktiga är det mycket viktigt att antingen byta till torra plagg, eller låta plaggen byta plats, så att att en ulltröja som var innerst byter plats med tröjan som var utanför. Då torkar fortfarande den fuktiga tröjan, men man slipper att fuktigheten leder värmen så lätt från kroppen.

Jag brukar byta från den vindtäta mössan till en ullmössa, ta av skalkläderna (i alla fall jackan, beroende på om jag ska direkt ned i sovsäcken) och ta en eller två extra tröjor, dunjacka och en tjock ullbyxa om det är extra kallt, byta i alla fall de innersta sockorna och gärna ta ett extra par raggsockor och dunsockor utanpå det. Alla fuktiga kläder ”hängs på tork” på axlarna och i byxlinningen under natten.

Andra artiklar om att hålla sig varm

Mellanlager och värmelager

Sovsäck

Liggunderlag

Pjäxor

Underställ till friluftsliv

Huvudplagg – Mössa, ansiktsmask och solglasögon

Kläder på natten i sovsäcken

Vantar

Skaljacka till vintern