Hur lurar seglare Amazons algoritmer?

Att lämna EU är som att få barn. Det spelar ingen roll hur väl förberedd man tror man är, man är vilket fall som helst oförberedd på det som väntar. Samma sak gäller långsegling.

Detta blir ett långt inlägg, men det kan vara värt att läsa om man vill uppskatta att saker man tar för givet fungerar faktiskt gör det.

Det är inte alltid så lätt att vara långseglare. Ett problem jag inte tänkt på tidigare var att multinationella företag har algoritmer som försvårar för den som lever ett nomadiskt liv. Vi är inte heller omtyckta av personer som jobbar på ”postkontor”.

Jag har ofta köpt saker från Amazon. Eftersom jag vet att de har stort utbud, bra priser och jag var van vid att beställa från dem var det dem jag vände mig till när jag behövde ny telefon och surfplatta. Med uselt wifi med reservtelefonen vid affärer ville jag inte leta efter andra leverantörer. Utan helt fungerande telefon var tillgången till e-post dålig, jag gick därför till postkontoret först när jag förväntade att paketet kommit fram. Intill ligger en affär med öppet nätverk. Jag använde därför reservtelefonen till att se om jag kunde hitta något referensnummer jag skulle uppge.

Isle of Skye

Det finns sämre platser att bråka med Amazon på. Till exempel där det inte ens är täckning på topparna.

Det hade jag inte fått. Däremot hade jag fått en e-post där det stod att Amazon misstänkte att mitt konto blivit hackat och därför inte skickat något till mig.

Jag blev tvungen att försöka på nytt. Efteråt bad jag pappa logga in på min e-post nästa morgon och se om det blev stoppat igen. Om det blev det skulle han beställa åt mig.

Ordern stoppades. Pappa beställde. Leveranstiden som i utgångspunkten var längre än vad jag förväntat blev dubbelt så lång.

När jag fått tag på telefon kunde jag äntligen börja se på allt annat jag insett att jag behöver. Det var en hel del. Bortsett från mat, diesel, diskmedel och gasol hade jag inte handlat något sedan början av april.

Saker har gått sönder, förbrukningsmaterial har gått åt och jag har sett nya behov. Inget stort, men många billiga saker. Det var egentligen inte så mycket som var bråttom, men när man väntar på något vill man ha det.

Det viktigaste var en inverter som omvandlar 12 V DC till 220 V AC. Det är inget jag använder så ofta, men utan den kan jag inte ladda en del verktyg, kamera, dator och skäggtrimmer.

Verktygen klarar jag mig utan. Kameran har mer än tillräckligt med extrabatterier. Datorn använder jag bra till att redigera bilder, jag hade ett antal färdig blogginlägg att publicera på bloggen och fulladdat batteri i datorn.

Efter flera dagar kunde jag äntligen beställa. Det drog ut på tiden på grund av dålig täckning, Skottland har långt i från lika bra mobilnät som Sverige och Norge längs kusten. Lägg till att telefonen jag köpt tydligen inte kan användas på alla nätverk som jag automatiskt kopplas upp på. Det tog ett tag att komma fram till det. Är det något man måste fråga om när man köper telefon?

Utsikt

Ingen täckning i båten, men tillräckligt för att ringa här.

Jag kan inte minnas att jag sett i specifikationerna att det står vilka frekvenser telefoner klarar. Jag har aldrig sett i reklamen för någon telefon att den fungerar för alla operatörer. Det är något man bara utgår ifrån. Jag som tänkt det var smart att köpa en vattentät telefon, även om den var från ett okänt märke.

Så skickar jag beställningen och återigen får jag en e-post några timmar senare om att Amazon misstänker att mitt konto blivit hackat. Jag som trott att det var VPN på öppet nätverk som orsakat deras misstanke, men kanske var det att jag ändrat adress, från Sverige till Skottland.

Jag ringde dem istället för att försöka beställa igen. Kundservice kunde självklart inte göra något mer än att säga ifrån till säkerhetsavdelningen att jag tagit kontakt och vill att de skickar ordern. Hon lovade att jag snart skulle få ett mail om det var möjligt att skicka ordern eller om jag måste beställa på nytt.

Det fick jag vänta på.

Efter några dagar, som blev några fler på grund av att täckningen, gav jag upp om att få svar. Jag bad pappa beställa sakerna för mig igen. Jag tänkte att nu var det i ordning.

När jag fick tillräckligt bra täckning för att ringa tog jag kontakt med Amazon och sa att jag inte visste vad som skedde med det jag beställt, men att jag skulle köpa det på annat sätt så det skulle inte skickas.

Några timmar senare fick jag en e-post från Amazon där de skrev att på grund av alla misstänkta saker som skett med mitt konto sista tiden hade de valt att radera det.

Någon kan inte beställa saker och tar kontakt för att reda ut det. Verkligen skumt. Kan inte förklaras med något annat än att Amazonkonto, e-post och telefon har hamnat i händerna på någon kriminell.

Kort tid senare fick även pappa ett mail som sa att de misstänkte att han blivit hackad och de därmed inte skickat beställningen. Bortsett från några småsaker som de gärna kunde skick till hackern. Spansk gästflagga kan hen gärna lura till sig, men alfaalfafrön, det ska hen inte få lägga vantarna på!

E-posten jag fått hade gett mig en idé jag borde tänkt på tidigare. Om man upprättar ett nytt konto istället för att ändra leveringsdress så borde inte Amazon tro att man blivit hackad. Lägg till att inte beställa för en alltför hög summa, inte använda VPN och inte logga in från platser som ligger långt från varandra.

Kändes som att beställa soppa från Soup Nazi i Seinfeld. Minsta lilla fel man gör enligt han bakom disken resulterar i: ”NO SOUP FOR YOU!”

Jag var nu så trött på Amazon att jag helst ville beställa från andra ställen, men då skulle jag försöka hitta minst tio olika affärer för att få tag på det samma. Det är det som är bra med Amazon. Det är lätt att hitta alla möjliga specialsaker man knappt får tag på, även i en storstad.

Utsikt

På tur för att få täckning. Ok, inte bara därför.

Jag har flera gånger tänkt att det är fem saker man som långseglare inte klarar sig utan: Mat, vatten, internet, Biltema och Amazon.

De första två klarar man sig egentligen helt utmärkt utan, så länge man har en lång lista med saker som ska ordnas på båten och man är så ivrig att göra dem så man glömmer tid och rum.

Den tredje klarar man sig till viss del utan om man har vänner som är outsinliga kunnskapskällor för gör-det-självare på en båt. Dessvärre måste även de googla en gång i bland. Dessutom skulle det krävas många guideböcker för att hitta alla bra platser att besöka.

Nummer fyra klarar man sig utan har jag insett efter att jag lämnat Skandinavien, men då måste man ha nummer fem på plats.

Fick jag sakerna när jag upprättade ett nytt användarnamn?

För att vara på den säkra sidan valde jag att bara beställa hälften för att det inte ett högt belopp skulle bidra till att göra Amazon misstänkta. Första beställningen pappa gjorde av telefonen var trots allt inte misstänkt.

Något dygn senare la jag in beställning nummer två. Efter ett dygn fick jag en e-post där de skrev att de inte kunde dra pengar från mitt kort. Andra beställningen hade inte gått igenom. De KANSKE skulle försöka igen senare.

Jag kollade internetbanken, kontobalansen var inget problem. Jag ringde banken, de sa att allt såg bra ut från deras sida.

Kanske Amazon visste något. Jag ringde till dem. Han jag pratade med frågade andra, men ingen kunde förstå varför de inte kunde dra pengar från mitt kort, allt såg ut att fungera.

Jag bad dem att inte inte skicka det jag beställt och för tusende gången ringde jag pappa och bad honom försöka där jag misslyckats.Bergssida

Till slut var allt på väg och jag kunde ta mig till postkontoret i Oban för att hämta ut sakerna. I alla fall det som redan kommit.

Det som på internett verkade som huvudpostkontoret i Oban, det heter trots allt ”Oban Post Office”, visade sig vara i något som var ett mellanting mellan kiosk och mataffär med post i affär. De klagade på att jag beställt så mycket och det tagit så lång tid innan jag kom för att hämta det. De hade inte plats för allt.

Jag påpekade att när jag sökte efter postkontor där jag kunde hämta ut sakerna var detta det som kom upp först och allt tydde på att de hanterar paket.

Ett postkontor som inte vill dela ut paket. Det är som en restaurang som inte vill servera maten på menyn. Servitrisen i den pakistansk- kenyanska restaurangen jag gick till för några år sedan frågade om jag verkligen ville ha det jag beställde. Eller som mataffärerna i Skottland som helst inte vill sälja mer mat än nödvändigt. Det verkar som det när ost bara säljs i 200 grams förpackningar och fruktpåsarna är minimala. När man kämpat för att knyta i hop två påsar tänker man: ”Tre personer och en vecka till nästa affär. Sex apelsiner räcker nog. Jag orkar inte ta fler.”

Var jag nöjd och belåten av att kunna hämta ut hälften av sakerna?

Först var jag det. Till jag insåg att det paketet som kom till postkontoret först inte var där. Jag spårade med Amazons hopplösa spårning och såg att det skickats tillbaka till Amazon av okänd orsak. Nya telefonsamtal. Amazon visste inget. Royal Mail visste inget. Paketet kunde vara skadat och Amazon inte tänkt på att att jag kanske ville ha sakerna jag beställt så de skickat på nytt.

Det fick bli ny beställning av det som skickats tillbaka.

Nu spårade jag alla paket som var på väg. Det var en del eftersom Amazon delar upp beställningen i många delar. En kabel för 20 kronor i ett paket och en gästflagga för samma summa i ett annat. Ska komma fram snabbare, men med en handlingslista på 38 punkter blir det svårt att hålla rätt på allt.

Det blir inte lättare av att spårningen är minst sagt bristfällig. Ibland kan man bara se att det skickats, men inget mer.Bergssida

Två paket skulle komma fram dagen efter. Jag spårade dem dagen efter, bara för att se att de skickats tillbaka av okänd orsak. Jag ringde postkontoret. Det visade sig att de trott jag bara skulle ha det jag hämtat ut och rest vidare så de skickade tillbaka det som kom. De hade dessutom ingen plats att lagra paket så om de kan bli av med dem tar de den möjligheten.

Jag sa att jag inte kan resa vidare förrän jag fått det jag beställt. Dessbättre var det två små oviktiga saker man kan hitta i Oban som de skickat tillbaka.

Dagen efter kom ytterligare två paket fram. Jag gick och hämtade ut dem. På nytt fick jag höra att jag inte kan hålla på och beställa saker till deras postkontor, de har inte plats för att lagra saker. Jag skulle vara glad för att de inte skickat tillbaka mer eftersom jag aldrig kom och hämtade ut det. De hade tänkt jag säkert skulle komma och låtit det ligga. Detta till trots för att det tagit fjorton dagar och de inte behöver ha det mer än tio dagar. Jag skulle vara glad för deras service som de gav, trots att de inte hade plats för att hantera paket.

Jag tyckte det verkade konstigt, men var inte helt säker på hur många dagar efter första paketet kommit som jag gick dit första gången. Trodde det var inom tio, Amazon skriver man måste hämta det inom 18.

Senare dubbelkollade jag. Förutsatt att det kom fram samma dag som beställningen gjordes hade första paketet legat där i elva dagar.

Fjorton dagar? Jag skulle önska de började med att skicka saker tillbaka i tiden redan när jag väntade på telefonen i Uig.

Det gick några dagar. Två oviktiga saker kom fram en lördag. Jag brydde mig inte om att gå till postkontoret bara för att hämta dem. Jag väntade på ett stort paket med många viktiga saker skulle komma fram på måndagen.

Så kom den stora dagen. Skulle jag få ut allt, bortsett från det postkontoret skickat tillbaka eftersom de inte hade plats och trodde jag inte skulle komma tillbaka?Bergssida

Vi utbytte de vanliga hälsningsfraserna där de sa att jag inte kan beställa saker till deras postkontor eftersom de inte har plats och jag svarade att de borde skriva något om det på och internet om de ska kalla sig ”Oban Post Office”.

Nu sa de dessutom att jag måste komma in och se om jag gått något varje dag. Två av paketen hade legat där helt sedan lördags, så kan de inte ha det. Det har de inte plats till. De två paketen tog tillsammans upp lika mycket plats som en halv liter läsk som de hade stort överflöd av.

Var allt med?

Otroligt. Det var det. Nästan en månad efter att jag trott jag skulle ha allt, men nu var det på plats.

Jag var glad jag fått sakerna innan skägget blivit så långt (och vitt) att jag fått höra skämt i stil med: Har du bytt renarna mot en segelbåt i år?

Vågor

Havssula

Havssula

Klippor

Vågor

Vågor

Ö

Spännande ö, men ingen täckning.

 

Gillar du sidan? Gilla den också på Facebook eller anmäl dig till mitt nyhetsbrev för att få uppdateringer.

Har du kommentarer? Skicka i så fall ett mail till post@staffansandberg.se eller skriv i kommentarfältet under.

 

Kategori: Segeltur.