Planering av långtur


Att planera en långtur skiljer en del från kortare turer. Efter flera turer på runt en månad eller mer delar jag här av mig av vad jag lärt mig. 

Publicerad 22 november 2018

Jag har tidigare skrivit en artikel med tips inför planering av turer. Ska du ut på tur i flera veckor och proviantera på vägen är det en del andra saker du bör tänka på.

Gör en grov planering

Du har kanske bestämt start och slut. Nästa steg är var du ska proviantera. Ta fram Hitta.se eller liknande sida där du får en översikt över mataffärer. Tänk också på att du kanske måste fylla på förrådet av bränsle. Får man tag på fotogen, gasol eller något annat bränsle du använder? Det kan ibland kräva att man ringer till affären eller bensinmacken för att kontrollera. Det kan bli en lång resa till en större ort om du missar detta.Kartläsning

Nästa steg är att se hur du kan gå. Det bästa är om du går igenom hela färdvägen innan på kartor, till exempel på internet. Gå gärna genom i detalj hur du kan gå för att bäst komma fram. Kom i håg att bäst inte bara betyder lättast, men det kan vara värt omvägar till spännande områden.

Ju mer detaljerat du gör detta desto bättre är det. Då slipper du obehagliga överraskningar att det var en sjö eller bergvägg i vägen så du måste ta en omväg på några dagar.

Nästa steg blir att mäta avståndet mellan alla platser du ska proviantera. Hur noga du mäter är upp till dig. Vill du göra det noga lägger du ett snöre på kartan längs den väg du har bestämt dig för så får du ett exakt tal, men huvudsaken är att du kan jämföra olika etappers längd. Jag brukar ta fågelvägen. Känner jag till att jag tar längre omvägar för att hålla mig på fjället, går runt sjöar eller liknande tar jag någon hållpunkt på vägen. Det viktiga är att ha ett värde så du kan jämföra längd på olika etapper och tidigare turer.

Avstånden är bra att skriva i ett excel-dokument som du lagrar på telefonen eller skriver ut. Skriv ut varje etapp, hur lång den är och summera hur långt du gått totalt när du kommit till en depå. Du kommer kanske undra hur stor andel du gått för att se om du måste skynda på för att hinna fram innan semestern är slut. Är allt summerat går det snabbare.

Hur långt går man?

Går du långt varje dag kommer du slita ut kroppen. Se till så du lägger in vilodagar för att återhämta dig. God mat är det som många saknar mest på långturer, lägg därför in vilodagarna vid mataffärer så du kan ta det lugnt och äta god mat någon dag extra.

Du kommer antagligen bli bättre tränad efter några veckor och klarar av att gå längre. Bli därför inte stressad om du inte kommit så långt som du trott de första dagarna.Rast

Mat

En del köper frystorkad mat och skickar med posten till platserna de ska proviantera. Det kräver betydligt mer planering än om du klarar dig på den mat som finns i affärerna. Det blir dessutom dyrare eftersom porto tillkommer. Du kan läsa vad jag brukar ha i min artikel om friluftsmat. Eftersom jag ofta får frågan om mat på långturer har jag skrivit ett eget blogginlägg om detta.

Utrustning

Den utrustning du har sedan innan duger kanske, men du kommer säkert vilja ha något nytt. Ofta känner man att man inför en långtur att man vill passa på att köpa något man tänkt på länge. Nu är det dags att slå till. Kontrollera detta i god tid så du hinner få utrustningen och testa den. Första dagen på en en månadslång tur är inte rätta tillfället att upptäcka att utrustningen inte är tillräckligt bra.

Är du osäker på om någon del av utrustningen behövs, eller behovet ändras på grund av att du kommer till ny terräng eller årstid kan du ge det till en vän som kan skicka det. Gör detta hellre med för mycket utrustning än för lite.

Du kan få brev och paket även om du inte har en fast adress, bara du kommer till ett postkontor. Adressen blir då:
Ditt namn

Vandrar i snö

Poste Restante
Namn på postkontoret
Adress till postkontoret
Paketet kommer ligga på kontoret i två veckor och du kan hämta ut det genom att visa legitimation. Gör du en tur i ett land och lämnat passet hemma på grund av att det inte behövs för att ta sig över gränsen? Ta med passet ändå. Det är inte säkert att svenskt körkort duger som legitimation. Jag som bodde i Norge sist jag förnyade körkortet måste ta med mig pass om jag ska hämta ut paket i Sverige.

Ibland tar paket längre tid än förväntat att komma fram. Min erfarenhet är att posten kan skicka vidare paket som inte hunnit komma så du får det vid nästa postkontor. Du måste då betala vanligt pris att få paketet skickat inrikes plus avgift för postförskott. Det är inte alla som jobbar i affärer med paketutlämning som känner till detta. Om någon säger att det inte går kan du fråga om de har någon som är mer insatt i postens tjänster.

Finns det inget postkontor dit du kommer finns fortfarande möjlighet att få utrustning skickad till sig. Prata med en affär där du ska handla, ett vandrarhem där du ska övernatta eller liknande så brukar det gå att ordna. Speciellt ute på landsbygden.

 

Gillar du sidan? Gilla den också på Facebook eller anmäl dig till mitt nyhetsbrev för att få uppdateringer.

Har du kommentarer? Skicka i så fall ett mail till post@staffansandberg.se eller skriv i kommentarfältet under.