I en fotostudio har man fördelen att kunna styra ljuset. Den enda begränsningen är den utrustning och kunskap du har tillgång till.
Publicerad 23 oktober 2023
Du kan använda studioblixtar på många olika sätt för att skapa det ljus du vill. Här är en beskrivning av de vanligaste typerna av ljus.
Key light
Den ljuskälla som ger mest ljus kallas för key light. Det vanligaste är att denna är snett framför motivet. Genom att använda en ljusformare framför ljuskällan kan man få ett mjukt ljus, men där inget ljus når direkt kommer skuggorna bli mörka. På många bilder alltför mörka.
Lås inte fast dig vid att en ljuskälla ska vara starkast. Ibland blir resultatet bättre om du har två blixtar som ger ungefär lika mycket ljus. Placeras de på varsin sida av motivet kan du få bilder nästan utan skuggor. Alternativ kan du få en skugga i mitten av motivet.
Fill light
För att undvika svarta skuggor kan du placera en blixt som ger ljus i skuggorna. Detta ljus kallas för fill light.
Det är också möjligt att använda en reflektor, men de blir ofta svagare och kan inte ändras lika lätt. Blixten kan, till skillnad mot reflektorn, styras från en fjärrkontroll så du är inte beroende av en assistent för att snabbt kunna ändra ljuset.
Rim light
Bilder blir ofta bra om konturerna av motivet är belysta. De blir då mer framträdande, speciellt om du fotograferar svarta föremål mot svart bakgrund. För att få till det använder man rim light. Dessa placeras mer bakom motivet än framför.
En vanlig metod för att uppnå rim light är att placera en blixt snett bakom motivet, utanför bilden. Ofta använder man stripboxar, långsmala softboxar, till detta. De kan då lysa upp hela motivet i höjdled, utan att ljuset kommer för mycket framför motivet.
En annan metod är att man placerar en blixt med en helt vanlig reflektor bakom motivet. Då kommer till exempel hår lysas upp på ett bra sätt.
Spot light
Ibland vill man lysa upp en liten del av motivet. Det uppnår man med en snoot framför blixten. Detta ljus kallas för spot light. Spot light används ofta som key light, men kan också vara fill light eller rim light.
Meg hjälp av gobos, plattor med hål som du sätter i din snoot, kan du skapa mönster i din spot light. På detta sätt kan skapa ett mönster som om solen lyser genom en persienn eller bladverket i en skog.
Hårt ljust
Hårt ljus har korta övergångar mellan skuggor och belysta områden. För många upplevs det som något negativt och de undviker hårt ljus. Det gör att de fotografer som är duktiga på att använda hårt ljus kan ta bilder som sticker ut mer.
Hårt ljus kommer från en liten ljuskälla, till exempel en blixt med en reflektor.
Mjukt ljus
Mjukt ljus upplevs lugnt och harmoniskt. Det gör att det upplevs som bra ljus när man fotograferar.
För att få till mjukt ljus ska du ha en stor ljuskälla, till exempel en stor softbox som står nära. Att placera ljuskällan nära gör också att du undviker att ljuset kommer på avvägar.
Feathered light
Feathered light är när du inte riktar ljuskällan mot motivet. Hur mycket ljus som når modellen och hur hårt ljuset blir är proportionellt mot hur stor ljuskällan är, sedd från motivet. När du vrider en softbox eller paraply kommer ljuskällan se mindre ut. Det blir därför hårdare och svagare.
Se upp när du använder feathered light. Mycket ljus kommer skickas ut i studion och studsa tillbaka på motivet. Skuggorna riskerar därför att bli ljusare än du planerat. Genom att hänga upp en svart tygstycke, en flagga, framför blixten kan du undvika detta.
High key
High key är bilder där det mesta är vitt. Detta uppnår du med vit omgivning och mycket ljus. Har du en stor softbox och ska ta porträttbilder i high key kan du använda den som bakgrund. Har du en tygbakgrund kan du placera en blixt bakom bakgrunden för att få den ljus.
High key blir oftast bäst om du har ett ljust motiv med en del mörka detaljer. Oftast behövs en del efterbehandling för att få bilderna tillräckligt ljusa och kontrastrika.
Low key
Low key är high keys motsatt. Det mesta är mörkt, men en liten del av bilden är ljus. Detta passar ofta bra med modeller med mörk hud.
För att få till low key bilder i studion behöver du ha en svart bakgrund. Kläder som till stor del är mörka är också en fördel. Du måste undvika ljusspill genom att placera blixtarna nära, ha en stor studio eller skärma av med flaggor.
Low key blir ofta bra med mjukt ljus. En stor softbox nära motivet är därför ofta ett bra val. Ofta vill man belysa en liten del av motivet lite extra, det är därför bra med en snoot. Ofta är det nog med enbart en blixt för att belysa low key-bilder.
Har du kommentarer eller frågor? Skicka i så fall ett mail till post@staffansandberg.se.
Alla kampanjer på ett ställe