Det är hur mycket ljus som når sensorn som avgör hur hur mörk bilden blir. Ett sätt att reglera detta är genom att ändra slutartiden. Olika slutartider ger inte bara olika ljusa bilder, men även olika egenskaper, framför allt för rörliga motiv.
Fotografera betyder måla med ljus och det är precis vad man gör. Det är mängden ljus och ljusets våglängd som bestämmer hur ljus bilden blir respektive vilken del av färgpalletten som ska användas. Om lite ljus når sensorn blir bilden mörk. Blir bilderna för ljusa måste du ställa in kameran så det kommer in mindre ljus.
Fotografen har tre möjligheter att styra hur mycket ljus som ska nå sensorn: Hur länge ska sensorn utsättas för ljus, hur stor ska bländaren vara (hålet som släpper in ljus) och sensorns ljuskänslighet.
När man diskuterar inställningar för att ändra hur ljus bilden ska vara pratar man ofta om exponeringssteg. En ökning på ett exponeringssteg betyder att dubbelt så mycket ljus nås av sensorn. Det kan ske genom att man dubblar exponeringstiden eller dubblar bländarens areal. Oavsett vilken metod du väljer blir bilden lika ljus, men vilken metod du väljer kommer påverka bilden på andra sätt.
Denna artikel tar upp första delen av detta. Jag kommer bara gå igenom allmänt om hur slutartiden påverkar dina bilder, vilka inställningar du ska använda har jag skrivit om i artikelserien Slutartid som hjälper dig att välja slutartid i olika situationer och riktar sig till dig som redan kan grunderna om slutartider.
Tiden slutaren är öppen mäts i sekunder, till exempel 1/250 sekund eller fyra sekunder. Lång slutartid gör att saker hinner röra sig långt på bilden. Tar du en bild av en person som vandrar med 1/10 sekunds slutartid kommer man i bilden både se personen där hen var när slutaren öppnades och när den stängdes, i tillägg till allt mellan detta. Det gör att personen upplevs som suddig. Använder du ännu längre slutartid kommer personen röra sig längre, i förhållande till hur lång slutartid du har kommer personen vara kort tid på samma ställe. Hen kommer se ut som ett genomskinligt spöke eftersom ljus från bakgrunden når samma delar av sensorn.
Att något rör sig i bilden kan man utnyttja på olika sätt. Bland annat när man fotograferar rinnande vatten. Har du kort slutartid kommer man kunna se varje droppe i vattenfallet, men med lång slutartid kommer vattnet bara bli vitt och ge en trolsk stämning. Vad som är bäst beror på omgivningen och betraktarens preferenser.
Lång slutartid gör inte bara att saker som rör sig i bilden ändrar karaktär, i tillägg kan du röra kameran för att få olika effekter. Om motivet rör sig från ena sidan till den andra, till exempel en flygande fågel, kan du flytta kameran i takt med fågeln. Du kommer då få fågeln någorlunda skarp, men omgivningen blir suddig. Det ger en känsla av fart i bilderna.
Att kameran rör sig ger inte bara möjlighet till kreativa bilder, det skapar också en del problem. Ska du ta bilder med långa slutartider på fri hand kommer du inte klara av att hålla kameran stilla, allt kommer då bli suddigt. Du måste i så fall korta ned på slutartiden, använda bildstabilisering eller placera kameran på ett stativ. Läs mer om handhållen kamera och slutartider i Slutartider 2: Handhållen kamera.
Har du kommentarer eller frågor? Är det någon information du saknar? Skicka i så fall ett mail till post@staffansandberg.se.
Alla kampanjer på ett ställe
Här hittar du Outnorths kampanjer och tillfälliga erbjudanden. Håll koll här så att du aldrig missar våra bästa priser på skandinavisk outdoor.