Tidvatten och strömmar

Jag har hört att i Östersjön, där jag har ägnat mig mest åt båtliv, har vi tidvatten på några få millimeter. Det gör att behovet av att planera en båttur efter strömmar är obefintlig. Det är stor kontrast mot när vi skulle passera Pentland Firth.

Pentland Firth är Skottlands Kap Horn. Stora vattenmängder ska fram och tillbaka flera gånger i dygnet när tidvattnet vänder. Om man planerar fel kan det både bli skarpa vågor och hård motström. Rätt planerat blir det som en lugn segling längs en vanlig kust.

Einar studerade kartorna över strömmarna i sundet och längs öarna noggrant. När är det bäst att passera med de västliga vindar som förväntades? Några platser kunde bara passeras under korta perioder. Man var tvungen att komma fram i tid, men inte för tidigt till nästa plats med svåra strömmar.

Tidvatten och strömmar anges i förhållande till när det är högvatten i Dover, det hade vi en tabell för. Var tabellen i UTC? Hur blir det med sommartid? Det gäller att hålla tungan rätt i munnen. Vi var glada att Dover inte ligger på andra sidan av datumlinjen.

Tidigt på morgonen startade vi vid Thulsa och åkte ut mot Pentland Firth med Kirkwall, största staden på Orkneyöarna, som slutmål. Vi närmade oss sundet, vågorna blev branta, men flatade snabbt ut. Tre knop medström, det har man inte så ofta utanför en älv, men nu hade vi det i havsvatten. Såg man på vattnet kom vi inte fram så imponerande snabbt, men enligt GPSen gick det undan, i alla fall för att vara en segelbåt. Strömmarna går inte bara ut och in genom sundet, i tillägg går vattnet längs öarna och genom andra sund. Vi skulle komma igenom ännu ett bälte med branta vågor och tre knop motström innan vi nådde Kirkwall senare på dagen.







Posted in Segeltur.