Att gå närmare motivet är kanske mitt bästa tips till dig som ska ta steget från att ”bara ta lite bilder” till att ta bra bilder. Det är en enkel sak att göra och det gör att du kan klara dig med billigare utrustning, samtidigt är det hög potensial för stora förbättringar.
När man börjar fotografera gör man ofta felet att man ser i sökaren och upplever att motivet är tillräckligt stort för att bli bra på bild, så trycker man av. När man kommer hem och ser bilderna på skärmen är motivet, om det så är djur, berg, människor eller blommor, bara små prickar. Till viss del kan man kompensera för detta genom att klippa bort det som finns runt motivet, men dålig skärpa och noise sätter sina begränsningar för hur mycket ett foto kan beskäras.
Med tiden lär man sig att det man ser i sökaren upplevs ofta större än vad det upplevs på den färdiga bilden, men som med många andra saker är det en sak att veta det, men något helt annat att faktiskt följa rådet när man inte har tid att tänka efter.
Om man ser något ovanligt tänker man ofta att man måste fånga det som är speciellt i motivet på bild. Ibland är det speciella att det är vackra bergen i söder sträcker sig över hela horisonten eller att den färgglada blomsterängen går så långt ögat kan se. Försöker man fånga det på bild blir det sällan bra. Det är som regel bättre om det som ska visas blir större, men att man inte ser hela omfånget, än att få med allt. Ta hellre en bild av några blommor som står extra tätt än en bild av alla blommor.
När man har motivet nära får man också kortare skärpedjup, som kan vara en stor fördel om man inte har objektiv med stor bländaröppning. Det blir både färre störande saker i bakgrunden och de blir suddigare. Kortare skärpedjup är också något som kan förbättra bilderna för många nya fotografer, det är därför mycket man kan tjäna på att gå närmare.
Att gå närmare är ett fototips som är svårare att tillämpa om man fotograferar djur. Det finns gränser för hur nära ett djur kan komma ett gömsle och hur nära du kan smyga. Om man har mycket tid kan man eventuelt se till att flytta maten och gömslet närmare varandra när djuren blivit mer vana vid fodringsplatsen.
Ett annat alternativ kan naturligtvis vara att man köper ett kraftigare teleobjektiv, men det finns både ekonomiska, tekniska och viktmässiga begränsningar. Ett alternativ är att placera kameran nära djuret och sitta en bit bort med en fjärrkontroll, men då kan man inte flytta kamera och komponera bilderna annorlunda.
Alla tips kan gå till en överdrift, att man ska komma så nära motivet som möjligt har gått för långt för många djurfotografer. När vi fotograferar skygga djur tänker vi att vi måste komma så nära som möjligt och använda längsta teleobjektivet. Bättre optik som fler tar sig råd att köpa och fotografer som har blivit duktigare på att komma nära har gjort att det blivit många bra porträttbilder av djur, men det blir tråkigt i längden.