Kajaktillbehör

Om paddelturen ska bli bekväm och säker behöver du en del tillbehör. Lär dig vad du behöver och vad du ska tänka på när du köper utrustningen.

Publicerad 12 augusti 2021
Sidan innehåller annonslänkar från Outnorth

När du lagt ned en del pengar på en kajak är det fortfarande en del kvar på handlingslistan, både saker du måste ha och saker som kan vara bra att ha. Jag har tidigare skrivit om paddeljackor, här kommer tips inför att du köper övriga tillbehör till kajaken.

Paddel

Det finns många olika paddlar att välja på beroende på vilken typ av paddelaktivitet du ska ägna dig åt.

Den vanligaste paddeltypen är plattpaddeln, den har ett platt paddelblad. Den är lämplig för de flesta paddlare, speciellt nybörjare.

Vingpaddeln är dyrare och mer svårpaddlad. En vanlig paddel fungerar som ett skovelhjul, vingpaddeln fungerar som en flygplansvinge som håller planet uppe i luften. Man drar paddeln utåt, vattnet är därför inte turbulent som det snabbt blir runt ett vanligt paddelblad. Dessutom använder man fler av kroppens muskler.

Vingpaddeln är anpassad för tävlingspaddling, med rätt paddelteknik kommer du fram snabbare. De är därför ofta gjorda av kolfiber, därmed blir de både lätta och dyra.

Även om det kan vara lockande att komma fram snabbt anser många havspaddlare att vingpaddlar inte är bra för långpaddling. Förlorar du balansen är det svårt att göra högt eller lågt stöd. Ofta måste havspaddlaren förflytta sig i sidled för att komma till och från klippiga stränder, också det är svårare med den skålformade vingpaddeln.

En tredje typ av paddel är grönlandspaddeln. Den har smalare blad och är anpassad för eskimåsvängar och hög paddelfrekvens.

Som standard brukar man säga att paddeln ska vara en decimeter längre än du når med din hand. Har du en bred kajak bör den vara längre. Längden beror också på din paddelteknik. Har du hög paddelföring, som man har när man paddlar snabbt, ska den vara kortare. Ägnar du dig åt långfärdspaddling har du antagligen en paddelteknik där du är mer avslappnad och håller paddeln lågt.

En del paddlar kan justeras så du kan välja längd, men också vinkel mellan bladen. Det är praktiskt, men det blir ytterligare en detalj som kan gå sönder och ökar priset.

De flesta paddlar anpassade för friluftsliv är gjorda i glasfiber. Vill du ha en lättare paddel kan du se på kolfiberpaddlar, men priset blir högre. Vill du istället ha en billig paddel ska du istället se efter aluminium eller plast, men då ökar vikten. Urbergs paddel av glasfiber är 300 kronor dyrare än motsvarande variant av aluminium. För den som vill ha en känsla av att komma närmare naturen finns möjligheten för träpaddlar, men de är ofta dyra. Dessutom är de antingen tunga eller sköra.

Är man en bra bit från en plats där man kan avbryta turen är det bra med en reservpaddel. Det sker inte ofta att paddlar går sönder, men när det sker kan man få svårt att ta sig hem. I en grupp behöver inte alla varsin reservpaddel.

En del paddlar är delbara, det är praktiskt eftersom de blir lättare att förvara och ta med i en bil. Om de köper dessa måste du vara noga med att se på kvaliteten. Det kan uppstå glapp så paddeln flexar lite. Det har inte stor betydelse på prestandan, men ger en försämrad känsla.


Exempel på kajakpaddlar


Flytväst

Flytvästen bör ge dig möjlighet till rörlighet. Stora flytvästar som håller huvudet över vattnet, även om du är medvetslös är därför inte möjliga att använda. Det finns speciella kajakvästar som har en stor andel av flytelementen en bit ned på kroppen så de inte är i vägen för armarna. Personligen anser jag att en seglarväst ger tillräckligt rörlighet.

En del paddelvästar har fickor. Det gör att du kan ha småsaker lättillgängliga. Personligen ser jag det som överdflödigt, jag har fodral till solglasögon och annat i jackans fickor. Har jag inte jackan på mig ligger den lättåtkomlig i utrymmet bakom sitsen.


Exempel på flytvästar


KapellPaddeljacka

Utan ett kapell blir du blöt när det regnar eller vågor sköljer över kajaken. Kapellet bör sitta så spänt över sittbrunnens så vattenpölen framför dig blir så liten som möjligt. Om det kommer vatten på kapellet ska du kunna luta dig tillbaka så kapellet sträcks och vattnet rinner av.

En del kapell fästs genom att man drar åt ett elastiskt snöre runt bröstkorgen. Det sitter alltför tätt soliga sommardagar. En bättre lösning är hängslen. Då får du mer cirkulation runt kroppen.

De flesta kapell för havspaddling är gjorda av ett kraftigt vattentätt tyg. Vill du ha ett tätare kapell som släpper in mindre vatten om du går runt kan du köpa ett av neopren. Neoprenkapell är hårt spända runt sittbrunnen, vattnet kommer därför rinna av utan problem. Nackdelen är att de kan vara svåra att få på runt sittbrunnen och det är noga att du får rätt storlek, tygkapell har större felmarginal.

Transporterar du kajaken på ett biltak en gång i bland kan det vara värt att köpa ett transportkapell. Dessa täcker sittbrunnen, men har ingen öppning för en paddlare. De minskar luftmotståndet så du sänker bränsleförbrukningen.

Flottör

Det är svårt att komma upp i kajaken utan ett extra stöd. I en grupp kan en person hålla fast kajaken när den som vält klättrar upp. Är du ensam behöver du en flottör.

En flottör träs på ett paddelblad. Andra änden kan fästas i däckslinorna. På det sättet kan inte kajaken välta åt ett av hållen.

Flottörer är ofta uppblåsbara. En del planerar att blåsa upp dem när de ligger i vattnet. Det kan vara en utmaning, speciellt när det är kallt. Personligen föredrar jag att ha den uppblåst hela tiden. När den inte används för att jag ska ta mig upp i kajaken, som hittills bara skett under övning, sitter den på reservpaddelns blad för att skydda akterdäck mot repor. Om jag välter tar jag ut ett av paddelbladen och sätter i hop paddeln. 

En flottör kan tillverkas av liggunderlag eller något annat lätt. Då slipper du dessutom risken för punktering.

Pump

Om du välter när du är ensam kommer sittbrunnen vara fylld med vatten när du kommit upp i den. Paddlar du med andra kan de lyfta fören för att tömma, men speciellt i sjögång kan detta vara svårt och en del vatten blir kvar. En pump är därför nödvändig för att tömma kajaken.Pump

Vanligaste lösning är en handpump. Du kommer vara uppbunden med bägge händerna och kan inte parera vågor.

En fotpump möjliggör tömning samtidigt som du paddlar. Den kräver en del jobb för att installeras. De flesta använder en handpump. Den är lätt att förvara och billig, men i stora vågor kan du få en utmaning att hålla balansen till du tömt kajaken.

Det finns även elektriska pumpar som använder batterier. Enkelt och smidigt, bortsett från att du alltid måste se till så batterierna är laddade.

Svamp

Det samlas alltid vatten i en kajak. Det kommer regn under natten som samlas i sittbrunnen som ligger öppen. Man har en liten öppning i kapellet för att lufta, men glömmer att stänga när det kommer vågor. Man sätter sig i kajaken med våta fötter.

En tvättsvamp eller disktrasa gör att du kan bli av med små vattenmängder enkelt.

Tillbehör till transport av kajaker

En praktisk egenskap kajaken har är den lätt kan transporteras på land, både med bil och muskelkraft.

Bor du nära vatten, men saknar strandtomt? Tar du ibland turer på sjöar? Då kan du behöva gå med kajaken. En vältränad person kan bära en havskajak över långa sträckor, men det är otympligt, speciellt med en paddel i handen. Är den packad blir det omöjligt.

Med hjälp av en kanotvagn kan du gå långa sträckor på vägar. Du kan till och med cykla med den på släp. Du behöver i tillägg ett lastband. Vanliga lastband man köper på byggvarubutiker riskerar att skada glasfibern, speciella kanotremmar har skydd av tyg eller gummi som skyddar din kajak.

Ska du transportera kajaken på ett biltak måste du inte ha mer tillbehör än två lastband och takräcke. Om du spänner hårt för att vara säker på att kajaken ligger kvar kan glasfiber spricka och plastkajaker kan få bucklor. Det finns ställningar du kan sätta fast i takräcket. En billigare variant är ett skydd av mjukt material som fördelar trycket på större yta.

 

Har du kommentarer eller frågor? Är det någon information du saknar? Skicka i så fall ett mail till post@staffansandberg.se.