Kajaker är ett bra sätt att ta sig fram i grunda skärgårdar och ger möjligheter till mer bekvämt friluftsliv än när utrustningen ska packas på din rygg.
Publicerad 14 juli 2021
En kajak är en stor investering. Du måste därför sätta dig nog in i för och nackdelar med olika modeller. Den här artikeln riktar sig till dig som tar dagsturer eller övernattningsturer i skärgårdar eller större sjöar. Ska du bara använda kajaken till korta turer i bra väder bör du ställa andra krav.
Material
Havskajaker byggs framför allt av glasfiber och plast. Jag rekommenderar glasfiber. De är lättare och ger mindre friktion mot vattnet. Dessutom är det styvare, en plastkajak böjer sig i vågorna.
Till glasfiberns nackdelar hör priset, räkna med några tusen kronor mer. De är dessutom mindre slittåliga. En del påstår att man ska välja plast om man ska dra upp kajaken på klippor. Min erfarenhet är att man behöver inte oroa sig för det, faktum är att de flesta som drar kajaker upp på klippor väljer glasfiber. Det kan bli repor, men funktionen ändras inte.
Däremot är glasfiberkajaker mer känsliga för slag. Ska du någon gång i bland paddla genom en fors är plast ett bättre val, förr eller sedan kommer du krocka med en sten. Skrapande närkontakt man har med undervattensklippor vid havspaddling klarar glasfiberkajaker utan problem. Ett ”slag” mot skrovet kan ge sprickor i glasfibern.
Många utan erfarenhet av att jobba med glasfiber är oroliga inför sin första reparation. Det behöver man inte vara. När en glasfiberkajak går sönder är den lätt att laga.
Skador kan antingen vara ytliga i gelcoaten, det yttersta färgglada lagret, eller djupa så även glasfibern är skadad. Du lär dig grundprincipen för att reparera bägge materialen på en kvart med en instruktionsfilm du hittar på internet. Det kräver övning för att reparationen ska bli osynlig, men gör du fel är det bara att slipa bort och försöka igen. Få material är så förlåtande att jobba med för den oerfarne, men se upp med kemikalierna. Använd skyddsutrustning!
En glasfiberkajak behöver poleras och vaxas för att behålla färgen. Annars kommer den blekas ojämnt. En gång per år brukar räcka.
Kajakens bredd
En bred kajak upplevs mer stabil för nybörjaren än en smal. Därmed inte sagt att den erfarne paddlaren upplever det som säkrare. Man har bättre kontakt med en smal kajak och kan lättare parera vågor. Det ger betydligt bättre paddelkänsla. Den breda kajaken ligger planare i förhållande till vattenytan. När det kommer vågor från sidan kommer den därför luta mer och bli mer obekväm att paddla.
En smal kajak är snabbare eftersom den trycker undan mindre vatten och har mindre yta i vattnet som ger friktion. Snabbhet och manövrerbarhet i vågor gör att den erfarne paddlaren upplever att det blir roligare att paddla en smal kajak.
En smal kajak har mindre volym till packning. Hur mycket mindre beror på hur bredden är fördelad. En del kajaker smalnar snabbt från den bredaste punkten. En kajak som är bred i fören riskerar bli obekväm i stora vågor eftersom den lyfts över mötande vågor istället för att gå genom dem.
Kajakens längd
En kort kajak är lättare än en lång, men den är inte nödvändigtvis snabbare. När en båt kommer upp en en viss hastighet måste den plana, det kräver mycket kraft. Vid vilken hastighet detta sker beror på vattenlinjens längd. Lång vattenlinjen har högre maxhastighet. När man kommer upp över fem meter, som de flesta havskajaker är, har detta liten betydelse i vanligt turtempo.
En lång kajak blir mer kursstabil. Det är en fördel när du ska paddla över stora vatten, men ska du paddla nedför en å vill du att den ska svänga lättare.
En kort kajak lyfts upp och faller ned i nästa vågdal i större utsträckning än en lång. Det gör inte bara paddling i branta vågor mer obekvämt, det blir också tyngre eftersom den bromsas efter varje våg.
Längden bestämmer också packvolymen. Hur mycket packvolym behöver man? Personligen har jag en kajak som är 535 cm lång och 55 cm bred. Det är nog till en förlängd helg, trots en del fotoutrustning. Ska jag vara ute en vecka blir detta i minsta laget och jag har en packsäck spänd på akterdäck de första dagarna. Köp en stryktålig packsäck för detta.
Form på botten
Kajakens egenskaper kan variera betydligt beroende på hur man kombinerar v-form, runda bottnar och flata bottnar.
En flat botten är stabilare, men ger mer yta och därmed friktion mot vattnet. Den kommer dessutom ligga platt i vattnet, se de nackdelar jag nämnt om breda kajaker och vågor från sidan. En flatbottnad kajak, speciellt om den är bred, riskerar att driva mer när vinden kommer från sidan. Jämför hur en kork driver jämfört med en träbit. Du måste sikta högre upp mot vinden och därmed paddla längre.
En kajak som har en mer rund botten är mindre stabil, men du får bättre kontroll över den i vågor. Den blir dessutom snabbare och driver mindre i sidled.
V-botten går stabilt i en riktning och är instabilt. Det är framför allt tävlingskajaker som har mest utpräglad v-form på skrovet.
Bananform
Om en kajak är djupare i mitten svänger den lättare. Du får också lägre tyngdpunkt eftersom du kommer längre ned, därmed en stabilare kajak.
Roder vs skädda
Det finns tre sätt att styra en kajak: roder, luta kajaken utåt eller ta kraftigare tag på en sida. Saknas roder kombinerar du de sistnämnda.
Om en kajak saknar roder har man en skädda istället. Det är en liten köl i den sitter delen av kajaken. På havskajaker man köper kan man justera hur djupt skäddan ska gå. Då kan du välja om du vill hålla en stabil kurs eller kunna svänga lätt.
Vad som inte är lika uppenbart för den som inte paddlat är en viktigare egenskap för den justerbara skäddan, nämligen bestämma hur mycket kajaken ska gå upp mot vinden. Har du för mycket vikt långt akterut kommer aktern sjunka ned mer i vattnet och fören lyftas upp. Fören får då mer vindfång och driver av. Utan roder blir det tungt att kompensera för detta. Då tar du upp skäddan så aktern får mindre vattenmotstånd i sidled och driver mer.
Borde man välja roder eller skädda?
Det är en evig diskussion.
Roder är lättare att använda, men har du vant dig vid att luta för att svänga är det inget problem i de flesta förhållanden.
Roder bromsar kajaken när du svänger, en del anser därför att det går åt mer energi med ett roder. Att luta och därmed få sämre sittställning kräver också energi, så det är inte självklart vad som är mest effektivt.
Roder är mer utsatta för fel. Risken ska inte överdrivas, jag har en gång varit med om roderhaveri. När du testar en kajak med roder bör du testa hur den är om rodret går sönder. En del kajaker har en skrovform som gör att de blir svåra att styra utan roder.
En uppfällbar skädda tar stor plats i den aktre packluckan. Även om volymen som tas i anspråk inte är så stor så förlorar du i praktiken mycket volym eftersom det blir svårt att packa när ett litet utrymme delas i två ännu mindre.
Har du roder bör du kontrollera linorna och byta vid behov. De slits på samma plats hela tiden. Genom att köpa linor som är för långa kan du flytta dem några centimeter en gång i bland för att slitaget ska vara på olika platser. Då håller de längre.
Fotstöd
För att få bättre kontakt med kajaken ska inte benen ligga på durken. Fötterna ska placeras på ett fotstöd och knäna bör vara upp mot däck. På nästan alla kajaker kan du justera fotstöden. Ett fåtal har flera stöd efter varandra, du väljer då den som är mest bekväm för dig.
Fotstöden, eller snarast justeringen, riskerar att gå sönder. Kontrollera dessa innan turen. De går sällan sönder utan förvarning.
Om du har roder är det en fördel om fotstöden har en del som är fast och en annan som du rör på för att styra. Då kan du använda benen när du paddlar, utan att hålla mot med andra foten.
Sittbrunn
Hur sittbrunnen är utformad är viktigt. En liten sittbrunnsöppning är svår att komma i och ur. Du kan bli tvungen att sätta dig på akterdäck och hasa dig ned. Detta kräver balans. Kanske klarar du det utan problem när du går i från en sandstrand i lugnt väder. Hur går det om du måste ut i lårdjupt vatten på en hal klippa innan du kan sätta dig?
En liten sittbrunn gör att du får bättre kontakt med kajaken. Du har knäna upp mot däck, när kajaken lutar kan du lätt parera med kroppen.
För att du både ska få bra kontakt med kajaken och lätt komma i och ur har många en nyckelhålsformad sittbrunn. En nackdel med stora sittbrunnar slipper du ändå inte med denna form: Kartan kommer för långt bort. Du kan bli tvungen att ta loss kartan för att se på den. Det kan vara svårt i hård vind och stora vågor.
Jag anser att det bästa är en sittbrunn där du precis kan ta upp knäna när du sitter på sitsen. Är den större blir det inte lättare att komma i och ur kajaken, det blir bara svårare att läsa kartan. Så fort du inte kan böja benen blir det betydligt mer omständligt att gå i och ur. Jag sätter mig nämligen i den genom att ta i en fot först. Därefter sätter jag mig ned innan jag tar den sista foten.
Sitsen ska vara bekväm, även efter många timmar i kajaken. En del har ett bekvämt ryggstöd. Man kan ofta läsa att ryggstödet bara ska användas när man vilar, inte under paddling. Korrekt paddelteknik är att sitta lätt framåtböjd. Kraften från paddeln ska ledas genom kroppen och föras över till kajaken genom fotstöden. I praktiken kan det vara skönt att variera ställning under en lång dag. Det händer att jag både lutar mig tillbaka eller böjer knäna över sittbrunnens kant en stund för att få variation.
Packluckor
Långfärdskajaker har minst en packlucka fram och bak. De går till vattentäta utrymmen. Därför flyter den, även om sittbrunnen är vattenfylld. Du slipper också packa vattentätt.
Packluckorna bör vara tillräckligt stora för att du ska få ned huvudet och se om något fastnat längst akterut eller förut. Den största bör vara stor nog för att du ska få ned dina största saker, oavsett om det är vintersovsäck, tältstänger eller fotostativ.
En del kajaker har en liten lucka bakom sittbrunnen i tillägg till en stor. Tanken är att man ska nå den när man sitter i kajaken. Det är dock inte alltid så lätt att komma åt dessa när man är på vattnet. Har du förvaringsmöjligheter vid sidan om sitsen och plats för en jacka bakom ryggen är detta oftast nog.
En del kajaker har även förvaring i en lucka under kartan. Dessa är lättare att nå, både på grund av att de sitter på en bättre plats och ofta har skruvöppning. Under däck är det en ”påse” av neopren där du förvara sakerna. Så länge den inte är för stor kommer den inte vara i vägen för dina knän.
Risk för att välta
Över har jag skrivit en del om stabilitet. Det är ingen tvekan om att det är en risk. . Samtidigt ska man inte överdriva risken och prioritera alltför högt en kajak som är tråkig att paddla med.
Jag har oftast paddlat själv eller med andra erfarna personer. Med nybörjare har jag mest paddlat i lugna förhållanden. Hittills har jag bara två gånger varit med om att någon vält efter att personen kommit i kajaken. Bägge var oerfarna och skedde när de precis satt si i kajakerna och paddlade runt i väntan på att andra ska skulle göra sig i ordning.
Störst risk att bli blöt är när man kliver i. Man förlorar balansen när man är halvvägs i kajaken. Eller så halkar man på hala klippor. Detta är sällan mer dramatiskt än att kläderna behöver torkas.