Objektiv


Med en systemkamera har du möjligheten att byta objektiv. Vad skiljer de olika objektiven och vad ska du se efter när du köper ett nytt?

Senast uppdater 18 november 2020

Normalobjektiv

Normalobjektiv har samma perspektiv som våra ögon. Det betyder objektiv med brännvidd på 50 mm.

Om någon som inte är en djurfotograf bara har ett fast objektiv är det ofta ett normalobjektiv, inte bara på grund av att det visar ett perspektiv vi är vana vid. Det är en brännvidd som kan användas många olika motiv, men för djurfotografen är det långa teleobjektiv som är viktigast.

Vidvinkelobjektiv

Vidvinkelobjektiv har brännvidd som är kortare än 50 mm. Det betyder att du får med mycket av omgivningen på bilden.

När du går nära motivet, till exempel om du ska ta porträttbilder med ett vidvinkelobjektiv, riskerar motivet att se runt ut. Därför är de inte porträttfotografers förstaval. Saker som är nära kameran kommer se stora ut. Vidvinkelobjektiv är därför fiskarens val när han ska skryta om den stora fångsten (håll fram fisken så den är närmare kameran än dig). Saker bakom motivet kommer se ut att vara ännu längre bort.

Eftersom man får med mycket på bilden är vidvinkelobjektiv bra i trånga utrymmen, till exempel inomhus.

Bilder tagna med vidvinkelobjektiv har ofta störande saker runt motivet. Mycket omgivning kommer med och det är svårt att ha kort skärpedjup om man inte har ett ljusstarkt objektiv.

Vidvinkelobjektiv förknippas ofta med landskapsfotografering. Vidvinkel är vad du ska använda för att fånga ett storslaget landskap, förutsatt att allt runt dig är storslaget. Även landskapsfotografering kan ha nytta av att hålla störande saker utanför bilden, teleobjektiv bör därmed också vara med vid landskapsfotografering.

Teleobjektiv

Teleobjektiv har längre brännvidd än 50 millimeter. Det gör att man får med lite på bilden. Saker långt borta kan upplevas nära.

Teleobjektiv förknippas framför allt med djurfotografen eftersom de ofta står långt bort från motivet, men de flesta fotografer har nytta av teleobjektiv på upp till 200 millimeter ibland eller ännu längre.

Makroobjektiv

Makroobjektiv kan fokusera nära, du kan därför få stor förstoring av små saker. De har fast brännvidd och fungerar oftast bra till motiv längre bort, även om det finns undantag, till exempel Canon MP-E65/2,8 som har minsta förstoring 1:1. Det betyder att motiv som är lika stor som sensorn fyller hela sensorn. Största förstoring för objektivet är 5:1, saker som är en femtedel så stora som sensorn kan fylla hela bilden.

Makroobjektiv kan ha olika brännvidd. Generellt är makroobjektiv med lång brännvidd dyrare än korta. Långa brännvidder ger närgräns längre bort. Det är en nackdel när man ska hitta motivet genom sökaren. Det är en fördel om man fotograferar skygga smådjur.

I min artikel Optik till makrofotografering har jag skrivit om olika saker man kan använda för att förstora motivet mer. De flesta anser mellanringar är den bästa lösningen, eventuellt i kombination med makroobjektiv. Mellanringar ger störst effekt med vidvinkelobjektiv, det är värt att tänka på när man köper utrustning och inte nöjer sig med makroobjektivets förstoring.

Bländaröppning

En viktig egenskap du ska se efter när du väljer objektiv är vad som är största bländaröppningen. Det är så viktigt att det som regel anges i objektivets namn. Stor bländaröppning ger dig kort skärpedjup och möjlighet att få mycket ljus in i kameran på kort tid. Förstnämnda är speciellt viktigt på vidvinkelobjektiv som ofta ger för långt skärpedjup om man fokuserar en bit bort. Hög ljusstyrka är viktigt om du vill fotografera i svagt ljus eller med kort slutartid.

Ljusstarka objektiv är både tunga och dyra eftersom de behöver vara större. Dyrt och tungt är dessvärre en vanlig nackdel med fotoutrustning av hög kvalitet.

Fasta objektiv vs zoomobjektiv

Om man förbättrar objektivets prestanda på en brännvidd kan den försämras i en annan. Vill man få bästa möjliga kvalitet är det därför en fördel med kort zoomomfång, eller ännu bättre, fasta objektiv.

Det är trots detta inte en självklarhet att du tar de bästa bilderna med fasta objektiv eftersom:

  • När du väljer ut ett eller några få zoomobjektiv kan du lägga mer pengar på dem än om du köper många fasta objektiv. Det är ingen självklarhet att billiga fasta linser ger bättre kvalitet än dyra zoomobjektiv.
  • Du kan välja utsnittet helt själv med zoomobjektiv. Med fasta linser riskerar motivet komma för nära kanten eller du blir tvungen att beskära. Bägge leder till sämre bilder.
  • Det tar tid att byta objektiv. Motiv kan röra sig ut ur bilden, de du fotograferar orkar inte vänta på att du använder lång tid på att byta objektiv.
  • Fasta objektiv väger mer och tar större plats eftersom du måste ta med dig fler. Du riskerar därför att lämna en del av dem hemma. Det begränsar din fotografering ännu mer.
  • Ibland vill man inte byta objektiv. Det kan vara på grund av regn eller damm. Du kommer då vara tvungen att bara använda en brännvidd till du kommer till en torrare eller renare plats.

Ett vanligt argument för fast optik är att den är mer ljusstark. Det påståendet bör man vara kritisk mot.Makrobjektiv

Vill du ha ett objektiv på 400 mm från Canon kan du välja EF 100-400/4,5-5,6L IS II USM som kostar runt 22 000 kronor. Vill du använda bättre ljusstyrka med fast optik från Canon är det billigaste alternativet EF 400/4 DO IS II USM som kostar tre gånger mer. Det ger dig bara ett steg bättre ljusstyrka. Vill du få ytterligare ett steg bättre ljusstyrka kostar det sex gånger mer.

Du hittar inte zoomobjektiv från Canon med bländare 2,8 som täcker zoomomfånget 400 mm, men det har Sigma. Deras 200-500mm f/2,8 APO EX DG kostar runt 170 000 kronor.

Dyra objektiv har ofta större bländaröppning än billiga. Är de fasta objektiven ljusstarkare för att det är fasta eller dyra?

Du kan hitta ett objektiv med brännvidd på 400 mm från Canon (400/5,6 L USM) som är billigare, men det har samma bländaröppning som zoomobjektivet och saknar bildstabilisering. Prisskillnaden motsvarar vad det kan skilja i pris om du kan välja på två objektiv där den enda skillnaden är om de har bildstabilisering eller inte.

Med kortare brännvidd blir räknestycket helt annorlunda. Du hittar ljusstarka normalobjektiv med bländare f/1,8 för under 2000 kronor. Zoomobjektiv i samma prisklass ger dig betydligt mindre bländaröppning.

Fasta objektiv kan vara ljusstarkare, även om man ser i samma prisklass, men det finns undantag.

Superzoom

En del objektiv marknadsförs som superzoom. Det är objektiv som har stort zoomomfång. Med hjälp av ett objektiv klarar du dig i många olika situationer. Din kamerautrustning blir därför lättare, men det ger sämre kvalitet på bilderna jämfört med om du väljer ett kortare zoomomfång.

Om du har en liten budget och bara har råd med ett objektiv kan du ändå komma hem med bättre bilder med en superzoom än kortare zoomomfång. Behöver du en brännvidd på 200 mm tar du antagligen en bättre bild med en superzoom som går upp till denna brännvidd än ett objektiv med hälften så lång brännvidd och sedan beskär bilderna.

Superzoom är mycket bra när du ska köpa din första systemkamera och bara vill köpa ett objektiv. Det kan kosta mer än objektiv med kortare brännvidd, men du kan antagligen vänta längre innan du köper nästa objektiv.

Autofokus

I kameran sitter den delen av autofokusen som upptäcker om rätt punkt är i fokus, men i objektivet sitter motorn som rör på linserna. Med en bra motor kan du fokusera snabbt. Som så mycket annat: Kvaliteten är generellt sett bättre om du köper ett dyrt objektiv.

Antireflexbehandling

Allt ljus absorberas inte på sensorn, en del reflekteras tillbaka mot objektivet. Där riskerar det att studsa och komma tillbaka till sensorn. Om du fotograferar lampor med mörk omgivning riskerar du därför få med lamporna på flera platser på bilden. Fenomenet kallas för ghosting och förebyggs genom att innersta linsen har antireflexbehandling.

Bildstabilisering

En del objektiv har bildstabilisering. Det betyder att objektivet upptäcker rörelser och flyttar linserna för att kompensera för detta. Du kan därför fotografera med längre slutartid utan att få skakningsoskärpa.

En del tillverkare har mycket effektiv bildstabilisering på runt fem steg längre slutartid. Det betyder 32 gånger längre slutartid än vad du normalt kan fota med fri hand.

Har du ett kamerahus med bildstabilisering kan det ofta samarbeta med bildstabiliseringen i objektivet för att ge dig möjlighet till ännu längre slutartider.

Kromatisk aberation

Olika färger bryts olika när det går genom glaset i objektivet. Objektiv med låg kvalitet kan ge bilder där man ser en lila och grön linje där det är stora kontraster. Linjerna syns tydligast i hörnen när du använder stora bländaröppningar.

Kromatisk aberation kan även uppstå mitt i bilderna med optik av hög kvalitet, men bara på stora bländaröppningar. Har du ”bara” objektiv med största bländaröppning f/2,8 eller mindre är risken liten för att du får problem med detta.

Tillbehör till objektiv

Skyddsfilter

Ett filter framför objektivet skyddar främre linsen mot repor. Många vill dessutom bli av med UV strålning och har därför alltid ett UV filter som skyddsfilter.

Allt glas ljuset ska genom riskerar att försämra kvaliteten. En del väljer därför att inte ha detta skydd.

Jag anser att det är en sak man ofta glömmer när man pratar om skyddsfilter, det är skydd mot smuts och vatten. Det kan vara svårt att hålla den främre linsen ren, inte minst när man fotograferar i regn eller snö. Jag har ett skyddsfilter som normalt sitter på objektivet, men kommer det regndroppar eller snö på det tar jag av det. Det är ofta lättare än att försöka putsa rent när det fortfarande är dåligt väder.

Skyddsfilter åker även ofta av när jag ska ha solen i bilden. Det är då det ställs störst krav på objektivet för att undvika reflexer.

Kamouflage

Fotograferar du djur kan det vara bra med kamouflageöverdrag till objektivet. Risken är då mindre att du blir upptäckt och skrämmer dem. Här har vi som använder Canon en nackdel. Även i Sverige fotograferas flest djur under barmarkssäsong, Canons vita objektiv syns därför väl.

Motljusskydd

Det kan bli reflexer i bilder, även om ljuskällan inte når sensorn direkt. När du har ljus från sidan kan reflexer i de främre linserna bli synliga. För att skydda objektivet mot ljus bör man därför använda motljusskydd. På teleobjektiv är de oftast cylindriska, men på vidvinkelobjektiv skulle de synas i bildernas hörn eller ge vinjettering. Därför har man blomformiga motljusskydd där hörnen skuggas mindre.

Motljusskyddet räddar inte bara dina bilder, det kan även rädda objektivet om du tappar kameran med objektivet nedåt.

Stativfäste

Om du fäster kameran på ett stativ och sätter på ett tungt teleobjektiv kommer balanspunkten fel. Vikten kommer långt framför stativet som inte klarar av att hålla kameran rakt. Därför har större objektiv ett stativfäste. Detta brukar ingå när du köper objektivet om det är behov för det. En del objektiv är gränsfall för om det behövs. Då brukar du kunna köpa det som tillbehör.

Har du kommentarer? Skicka i så fall ett mail till post@staffansandberg.se eller skriv i kommentarfältet under.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *