Ska man kasta loss och ge sig ut på långsegling är det mycket som ska göras. Även om du använt båten en del tidigare måste man räkna med att det är många saker som man vill ordna när man ska använda båten länge. Inte olikt en långtur till fots.
Det har varit få inlägg på bloggen om förberedelser inför segelturen. Betyder det att jag fått andra planer? Nej. Planen är fortfarande att ge sig iväg. Problemet är bara att jag inte haft inspiration att skriva om förberedelserna. De har till stor del gått ut på att försöka få klarhet i olika regler, finslipa handlingslistan och jobba på båten. Jag har förstått vad långseglare menar med att om man ska köpa och ordna allt man vill innan turen kommer man aldrig iväg.
Är det så att båtar kräver mycket utrustning? Jag anser inte det. Jag brukar tänka att om de flesta bodde på båtar och seglade runt på världshaven och någon bestämde sig för att köpa ett hus och flytta iland så hade det varit lika mycket som skulle ordnas och köpas.
En del tänker att långseglare säger upp sig från jobbet och ger sig ut för att de är lata. Jag har tänkt på det de dagar första penseldraget dragits 5.30 på morgonen och sista skruven för dagen har skruvats i 22.30. Inte helt ovanliga arbetstider när jag jobbar själv på båten. Som tur är har jag också haft hjälp av Thomas som både gjort en del av arbetet och gett mig många goda förslag. Å få en färdig handlingslista till ett eller annat företag är en stor lyx.
Vad är det jag lägger ned så mycket tid på? Dels är det vanligt underhåll av båten som måste göras inför varje säsong, men det är också många nya saker som ska ordnas. Precis som när man köper hus så är det en del man vill göra för att passa en själv. Tumler har dessutom inte varit ute på långsegling på ett tag, så det är en del som behöver förnyas. Bland annat har både kolmonoxidlarm och automatisk brandsläckare monterats (det innebar å ligga på rygg över drivaxeln en ganska lång stund innan alla bundband hade fästs i väggar och rör. Stagens fästen har kontrollerats så de inte rostat under glasfibern. Riggen har undersökts med förstoringsglas, också masttoppen. FM radion har bytts ut till en som har både DAB och möjlighet att spela MP3 filer.
Jag har inte fått signal med den stationära VHFen. När jag klättrade upp och skruvade av antennen förstod jag varför. Kabeln hade korroderat sönder och ramlat ned. Trådlös signal från antenn till radio är dessvärre svår att få tag på. För att ordna det hängde Thomas i masttoppen tillräckligt länge för att utbrista i ett stort glädjerop när jag lagt choklad och nötter som en överraskning i påsen som jag hissade upp i ett fall när vi upptäckte att han behövde ännu ett verktyg vi glömt.
Nu jobbar jag fram till slutet av juni. Då flyttar jag till Sverige igen och ordnar det sista på båten. Avresa blir i mitten av juli.