Bra service på postkontoret, utnyttjande av strömmar och ny besättning.
Jag fick motorproblemen bara några få dagar innan gäster skulle anlända. I samband med detta insåg jag att jag hade alltför få dieselfilter ombord. Jag har hört historier om hur folk rensar dieseltanken, men måste byta filter om och om igen. Jag hade därför skyndat mig att beställa fler, ville inte trassla med beställningar och problem med motor med andra ombord.
Jag var orolig för hur det skulle gå, jag hade trots allt dålig erfarenhet av att beställa saker på segeltur. Skulle det komma fram?
Jag gick till postkontoret i Holyhead för att hämta ut det. Det visade sig att det var fel på adresse på paketet. Den var till en hemadress. De som bodde där hade sett till så det kom till postkontoret i grannhuset. De på postkontoret hade i sin tur sett att det stod ”Yacht Tumler” på kartongen och lämnat det i marinan.
Istället för att låta det ligga på kontoret kom de som jobbade i marinan med paketet och la det på båten medans jag var på tur. Detta var betydligt bättre än när jag beställde från Amazon. Tre dagar efter beställning ligger det och väntar på mig, levererat direkt vid dörren, eller luckan.
Naturens kraft kan visa sig från sin hårda sida. Det fick man erfara vintern 2018 i Holyhead. De har världens näst största pir, men marinan ligger dåligt skyddad mot vindar från nordöst. En storm med vindar från just den riktning drog in när det var springflod. Stormen pressade vatten framför sig som steg med ytterligare några meter.
Det var inte mycket kvar av marinan när stormen bedarrat. Av de fyra bryggor som skulle finnas där enligt sjökortet fanns bara en. Personalen i marinan kunde berätta historier som man mest hör från Karibiens orkaner. En stålbåt, som fortfarande flöt, hade slitit sig från sin boj och gått rakt genom marinan. Katamaraner hade hamnat upp och ned.
Naturens krafter kan också vara stora under ytan, det är något man ska försöka utnyttja. Det svenska företaget Montel utvecklar en kite som ska använda tidvattenströmmarna i området till att producera el. Den ska sjösättas nu i dessa dagar.
Söker du på något som har med Holyhead att göra kanske du hittar aktieforum där de spekulerar i om man ska köpa eller sälja aktier i Montel baserat på väder och vilka båtar de kan se på AISen befinner sig ute vid testområdet.
En jag pratade med som kör en mindre båt för Montel berättade att han blivit uppringd av svenskar som sett att hans båt enligt AISen ofta är vid testområdet. Svensken försökte få ut information om det går bra med projektet.
Båtföraren kunde inte säga något om hur det går, men han verkade optimistisk Eller var han bara entusiastisk? Han var i alla fall pratglad när han tog en liten paus med att fylla några hundra liter diesel i sin båt. Det tog sin tid eftersom bryggan med dieseltank ännu inte byggts upp och han har var tvungen att fylla från dunkar.
Det verkade intressant. Jag började ångra att jag inte blev ingenjör och kunnat jobba med den typen av projekt. Men då hade jag ångrat mig när jag mött personer som jobbat i miljöorganisation och tyckt att deras jobb verkade spännande. Även på ett ingenjörskontor hade det varit många dagar då jag längtat ut på världshaven.
I Holyhead var det ny besättning. Max, en tysk psykologisdtudent, kom ombord. Vi började handla mat för tre personer för tio dagar. Vi skulle inte kunna bära allt på en omgång.
Efter lite försening kom även Tom, en engelsman. Han blev besviken när han ringde mig dagen innan ankomst och hörde att vi redan planerat mat. När han påminde mig om att han jobbat som kock var det bara att göra plats i handlingslistan för hans middagsförslag. Även grönsaksförrådet behövde mer plats. Jag har aldrig haft så mycket frukt och grönsaker ombord.
När vi lämnade Holyhead kanske jag inte skulle sätta fötterna på fast mark förrän jag kommer till Spanien. Det var en härlig känsla att ge sig ut på segling mot nya länder.
Har du kommentarer eller frågor? Skicka i så fall ett mail till post@staffansandberg.se.
Alla kampanjer på ett ställe