En segelbåt kan ta sig fram i de flesta förhållanden utan motor, men det finns situationer som är svårare än andra.
Jag var på väg ut ur en ankringsvik. Strömmen var stark, om jag behövt vända var jag osäker på om motorn skulle klara av att ta båten mot strömmen.
Under ytan var det mycket att hålla sig borta från. Ett tillfälle då motorn helst ska fungera.
Jag kände och hörde att motorn började gå ojämnt. Jag tittade på varvräknaren. Mycket riktigt. Visaren gick en del fram och tillbaka.
Luft i dieselsystemet eller igentäppt filter. Måtte motorn bara hålla hela vägen ut. Det var visserligen god vind, men i den starka strömmen kunde det bli problem att manövrera med förseglet.
Jag rundade en klippa som jag inte haft en aning om att den var där utan sjökort och GPS. Jag följde strömmen en bit till, sista stenen passerades med god marginal. Nu kunde motorn lägga av, strömmen skulle ta mig ut på öppet vatten.
Utanför vikens mynning var det brottsjöar. Vågorna mötte strömmen, sällan jag sett så branta vågor. Först passera det området, sedan hissa segel, tänkte jag.
Motorn ville annorlunda, den la av. Tumler rörde sig hit och dit i det vilda vattnet. Jag tog ut genuan och seglade till ett lugnare område innan även storseglet hissades.
Nästa dag fick det bli meckande. Diesel pumpades upp ut tanken och partiklar sedimenterade innan ren diesel hälldes tillbaka.
Jag bytte dieselslangar. Jag hade installerat en värmare under vintern som kopplats direkt in i dieselsystemet. Den har sugit luft utan att jag kunnat se var det kommit in. Motorn har fungerat, fram till nu. En av sakerna jag haft problem att få från Amazon var genomskinliga dieselslangar så man kan se var luften kommer in. De monterades.
Så var det dags att testa motorn innan även dieselfilter skulle bytas. Den startade som vanligt. Stabilt turtal som tidigare, men det kändes tryggast att de kommande gångerna jag använder motorn ha möjlighet att använda segel som en nödåtgärd. Inte ge sig in i trånga hamnar i stark vind eller tidvattenströmmar med klippor i svag vind förrän jag kört den någon timme och återigen litar på att den fungerar som den ska.
Har du kommentarer eller frågor? Skicka i så fall ett mail till post@staffansandberg.se.
Alla kampanjer på ett ställe