Efter många äventyr ombord på Tumler är det nu dags att gå vidare till något nytt. Därför är nu Tumler till salu.
Data
LOA: 9.89 m
LWL: 8,38 m
Bredd: 3,18 m
Djupgående: 1,49 m
Vikt: 5800 kg
Registreringsland: Sverige
Position: Grekland
År: 1985
Motor: Bukh DV36 från 1999 med 2800 motortimmar
Dieseltank:182 L
Vattentank 227 L
Antal kojer: 6
Kontaktinformation: post@staffansandberg.se, 0046 72 34 144 13 (vanlig telefon eller Whatsapp)
Elektronik
Radar
VHF med AIS mottagare
Ekolod
Autopilot (behöver reparation)
Aktiv radarreflektor
Bilradio (behöver ny antennkabel eller bytas)
El
230 W solceller
En regulator för varje solcell
Vindturbin 400 W med tystare kolfibervingar och en del reservdelar
Startbatter 100 AH 900 CCA
3*102 AH förbrukningsbatterier
Batteriladdare
Landström
Seglingsutrustning
Storsegel
Rullgenua (behöver reparation)
Extra genua på inre förstag
Stormfock
Spinnaker
Två spinnakerbommar
7 vinschar
Vindroder
Windex
Säkerhetsutrustning
Livflotte (behöver service)
Nödbloss och fallskärmsljus
Manuell länspump
Automatisk elektrisk länspump
Livboj
Pulversläckare
Automatisk brandsläckare i motorrum
Jackstays
Passiv radarreflektor
Kök
Kylskåp
Tvålågig gasolspis
Gasflaskor som rymmer total 17 kg
Sötvattenpump
Varmvattentank som använder både landström och värme från motorn (har ett läckage som behöver tätas)
Tallrikar, kastruller och diverser annan köksutrustning
Förtöjning
Förtöjningslinor och diverse annat tågvirke
6 fendrar
Klotfender
15 kg bruceankare
75 m ankarkätting
Ankarspel
12 kg Kobra ankare
Danforth ankare
Över 40 m ankarlina, sista biten är mycket kraftig och blyad
Extra ankarlina, 40 m
Övrigt
Jolle (Zodiak med trädurk)
Utombordsmotor 4 hk
Dynor till sittbrunnen
Bimini
Dieselvärmare
20 L dieseldunk
20 L vattendunk
5 L bensindunk
Badstege
Vattenslang
Underhåll utförd sedan december 2021
Fyra lager självpolerande bottenfärg
Service på startmotor
Ny kylenhet till kylskåpet
Ny spis
Samtliga batterier har bytts, förbrukningsbatterier så sent som maj 2022
Dodger av glasfiber
Alla utom två skrovgenomföringar har bytts
Nytt inre förstag till extra genua och stormfock (de andra stagen byttes 2019)
155 W nya solceller
Ankarkättingen köptes in i början av pandemin, men har inte använts förrän i 2022
Tumler är en OE 32 utrustad för långtur. OE 32 har fått ett välförtjänat rykte om att vara en trygg båt ute på världshaven. Jag har ofta fått kommentarer från personer med mer moderna båtar att den rör sig behagligt i stora vågor. Tumler har fått sitt namn efter leksaksgubben som alltid reser sig när man välter den.
Tumler har i långa perioder varit mitt hem då jag seglat Stockholm – Norge – Färöarna – Kap Verde – Västindien – Grekland. Jag har seglat själv halva tiden, bland annat över Atlanten.
Båten var på land senast i januari. Då gjorde jag hel del underhåll och uppgraderingar med tanke på att att använda båten till havssegling i flera år framöver. Planen fram till mycket nyligen var att fortsätta segla med Tumler i de östra delarna av Medelhavet, vilket har präglat underhållet av båten. Det gör att Tumler är en båt som som inte kräver så mycket tid eller pengar för att ta dig ut på äventyr.
Båten har lång köl, därmed riktningsstabil och låg risk för omfattande skador om du går på grund. Ytterligare en detalj som gör Tumler driftsäker är det akterhängda rodret med rorkult som är monterad direkt på rodret. Den har därför få saker som kan gå sönder och rodret är väl skyddad bakom kölen.
Tumler har en del extra utustning för att göra båten mer anpassad för havssegling än båtarna av samma modell som till stor del har använts längs svenska kusten:
- Sprayhooden har bytts ut mot en dodger av glasfiber.
- Livflotte för fyra personer.
- Det är rejäla handtag av rostfritt stål runt dodgern för att man tryggt ska kunna gå fram på fördäck, men även för att man ska ha något att hålla i när man står i sittbrunen.
- För att minska risken för kollision är båten är utrustad med radar, passiv radarreflektor, aktiv radarreflektor med larm samt AIS mottagare.
- Jacklines längs hela båten gör att du kan vara fastkopplad med säkerhetssele när du går till fördäck.
- Vindroder från Aries.
- Lädukar i sallongen.
- Masten är enligt tidigare ägare av en kraftigare typ.
Däck och motor
I fören sitter en rullgenua. Det ingår stormfock och en extra genua som kan placeras på ett inre förstag. Med hjälp av två spinnakerbommar seglar du bekvämt med en genua på varje sida i medvind om du föredrar enkel segelhantering över den extra fart du får om du använder spinnakern.
I både för och akter finns mycket kraftiga knapar. Oavsett vindstyrka har jag aldrig behövt vara orolig för att de ska gå lossna. Midskepps finns knapar av mindre dimension.
Ankarspelet styrs av en fjärrkontrol med ledning eller trådlös fjärrkontroll. Den långa ankarkättingen gör att man kan ligga tryggare, även på större djup.
Fördäck är tillräckt stor för jollen ska kunna förvaras här under segling.
Fotsteg i masten gör att du lätt kommer upp och ordna saker riggen, även om du är ensam ombord. Det minskar risken för att du upptäcker skador sent och får stora problem. I masttoppen finns windex och VHF-antenn.
Storseglet har två rev, lazyjacks och bomkapell.
För att minska friktion och få mer kraft sker hissning av segel och revning vid masten. Fem Andersen vinschar på masten sköter hanteringen av fall och revlinor.
Handtag av trä går från masten till att handtagen av rostfritt stål vid dodgern. Jacklines går längs hela båtens längd. På dodgern sitter en solcell på 115 W.
Sittbrunnen har teak på durk och bänkar. En bimini ger skugga på soliga dagar. Ett bord kan täcka halva sittbrunnen. Det ingår fyra dynor. Två two speed vinschar vid sittbrunnen sköter skotning av försegel.
Det finns två stora förvaringsfack i sittbrunnen. I ett av dem finns bland annat regulatorer till solcellerna (en till varje solpanel), dieselvärmare, brandsläckare, batteriladdare, varmvattenberedare samt åtkomst till motorrumet. Trots det finns det gott om plats till förvaring.
Motorn är sötvattenkyld. Skulle inte startbatteriet vara nog för att starta motorn finns en brytare som kopplar ihop startbatteriet med förbrukningsbatterierna. Motorrummet har automatisk brandsläckare. Motorn har ett förfilter med vattenavskiljare för att minska risken för motorstopp. Motorn har förfilter med vattenseparator.
I sittbrunnen finns påfyllningshål för diesel och vatten. För att minska risken för att man fyller fel har de olika färger. Regnvatten som hamnar på styrbord däck kan ledas ned i vattentanken. Seglar du när det regnar kan du enkelt samla regnvatten på storseglet istället.
I aktern finns targabåge med två solceller, vindturbin, GPS antenn, antenn till aktiv radarreflektor samt radioantenn. På pushpiten finns fäste för utombordsmotorn och livboj.
Det finns en autopilot som placeras direkt på rorkulten. Längst akterut finns förvaring för gasol.
Under däck
Nedgången är förstärkt för att stå emot både tjuvar och stora vågor. När man kommer ned i båten har man en stickkoj på styrbord sida. Delar av väggen i stickkojen kan tas bort för åtkomst till motorrummet.
På styrbord sida är även elskåp samt navigationsbord. Vid navigationsbordet finns plotter, VHF med AIS mottagare samt bilradio. Det finns även två 12 V kontakter samt en 220 V kontakt som kan användas när båten har landström.
Trappan kan tas bort för att ge åtkomst till motorrummet.
På babord sida hittar man kök med stort kylskåp, diskho med både dricksvatten och saltvatten och förvaring. Gasolspisen har två lågor och är upphängd för att följa båtens rörelser. Denna köptes januari 2022 och ersatte spis med ugn. Planen var att välja bort ugnen för att få mer förvaring i köket, men det har vi inte hunnit bygga. Det innebär att du kan välja om du ska ha förvaring, diskmaskin, sätta in en spis med ugn eller använda utrymmet till något annat. I köket hittar man ytterligare en 220 V kontakt som kan användas när man har landström.
Handtag går både på styrbord och babord sida i taket i salongen. Sofforna är bekväma sjökojer tack vare att de är smala och har lädukar. Vill du ha mer plats kan ryggstöden fällas upp. Soffan på babord sida kan göras om till en dubbelsäng. Under en av sofforna finns ett 12 V uttag.
Bordet har två bordsskivor som kan fällas ut efter behov samt förvaring i mitten. Över bordet hänger en fotogenlampa som skapar trivsel under regniga kvällar. I sofforna finns förvaringsmöjligheter. Under durken finns vattentanken. Kölformen ger stor plats till tankarna och tar därför inte upp förvaringsutrymme för annat i soffor eller andra lättåtkomliga utrymmen.
För om sallongen finns badrummet. Här finns toalett med manuell pump och tank som kan tömmas både i havet och genom uttag på däck. Det finns handfat med kran som kan användas som dusch. I taket finns handtag.
Hela förpiken kan göras till en stor säng. Sängen har stor förvaringsplats, det finns även förvaringsmöjlighet under durken. Längs väggarna finns hyllor. Över fötterna finns två skåp. I ett av dem är motorn till ankarspelet. Det gör den mer skyddad än om det hade varit i ankarboxen.