Båten är köpt

Jag skrev tidigare att jag letade efter en segelbåt för långsegling. Den är nu inköpt.

Efter att ha varit på intensiv jakt efter en båt ser jag köpet som klart. Det blir en OE 32 från 1985 som ligger i närheten av Stockholm. Det har varit bestämt några veckor, men jag har väntat med att skriva om det till vi kommit överens om alla detaljer i kontraktet. Att hitta bra exempel på kontrakt var inte lätt, även om det inte varit några oenigheter.

På 70- och 80- talet byggdes många svenska båtar efter en speciell filosofi. De var långkölade och skrovet var väl tilltaget jämfört med dagens lätta skärgårdsseglare. Resultaten blev bland annat OE 32, HR Monsun, L28 och Albin Vega. I dag är det populära båtar för långseglare.

Segelbåt

Så här ser den ut under presenningen, fler bilder kommer i senare inlägg.

Båt jag köpt har de sista åren mest seglat i Östersjön, men utrustning är anpassad för mer krävande turer. Förra ägaren har bland annat tagit en tur till Västindien. Det gör att jag sparar tid och pengar i förhållande till om jag skulle köpa utrustningen separat. Det är inte mycket mer än vårrustning som man MÅSTE ordna för att kunna ge sig ut på jordomsegling. Om det inte dyker upp något  jag inte känner till…

Jag har någon gång i bland de sista tio åren sett på båtannonser. En sak jag lärt mig efter att ha gått på visningar och pratat med försäljare är att man upptäcker fler nackdelar ju mer man lär sig om båten. En och annan fördel dyker naturligtvis upp, men nackdelarna dominerar och är större än när man läser annonsen.

Orsaken behöver inte vara att säljaren döljer något, men säljaren kan tycka att det saknar har betydelse. Jag valde den båten som jag hittade minst oväntade saker på när jag grävde djupare. Det största jag hittade var att den inte kändes så fräsch som jag förväntat efter att ha sett på bilder, men båtar ser alltid fräschare ut på bild.

Förra ägaren har varit skeppsmaskinist, den först var båtsnickare. Motorn och annat tekniskt hoppas jag därför är välhållet. En ny motor kostar lika mycket som ett års reskassa. Det är väl värt att tvätta teak och putsa mässing någon dag extra om motorn är i bra skick.

Utgifterna har inte tagit slut på grund av att båten har köpts. Handlingslistan som måste betas av innan jag kommer ut på långsegling är omfattande. Den är just nu på 80 000 kronor, men lägger jag mer tid på att hitta utrustningen begagnat och bra erbjudanden kan jag få ned priset på många saker. Något är jag osäker på om jag behöver, men en del kommer läggas till.

Summan kan verka hög när båten kan anses som färdig. Är det verkligen billigare att köpa en båt som nästan är färdig för långsegling? Många saker jag ska köpa följer sällan med en båt, bland annat seglarkläder (köpt på mellandagsrean), förstahjälpenutrustning (när man inte kan räkna med hjälp på några dagar bör den vara omfattande), hopfällbar cykel (min vanliga cykel får kanske inte plats) och surfplatta med vattentätt fodral (ersätter sjökort på papper eller kartplotter för 15 000 kronor). Kan du gissa vad jag räknar med kommer kosta mest av det jag nämnde?

Nu väntar jag med spänning på att det ska bli dags att göra den i ordning för sjösättningen.

 

Har du kommentarer eller frågor? Skicka i så fall ett mail till post@staffansandberg.se.

Posted in Förberedelser inför segeltur.